Vil du have din hjemmeside til tops? Her er, hvad du skal fokusere på

Hvis du er ejer af en hjemmeside eller webshop, kan du måske nikke genkendende til dette: din hjemmeside eller webshop er blevet søgemaskineoptimeret og opdateret med et nyt og brugervenligt design. Alligevel kan du se, at du ikke ligger i toppen ved søgeresultater på Google – ja måske ligger din hjemmeside helt i bunden. Når man arbejder med hjemmesider, spiller søgemaskineoptimering (SEO) en kæmpe rolle, og der findes en lang række arbejdsområder og opgaver at tage højde for. Det kan derfor være kompliceret at arbejde med SEO alene, da du som ejer af en hjemmeside kan have brugt meget tid og investering i at forbedre designet og den lokale SEO på din hjemmeside – men alligevel ende i en situation som nævnt ovenfor. Dette kan være et tydeligt tegn på, at du bør fokusere mere på arbejde med linkbuildingsom en del af din SEO-optimering. 

Sådan fungerer linkbuilding

Som ordet referer til, omfatter linkbuilding at skaffe links fra andre hjemmesider til din hjemmeside eller webshop. Der er altså tale om en såkaldt off-page SEO-handling, da der bliver lavet SEO-aktiviteter andre online steder end på din hjemmeside direkte. I arbejde med Google fungerer et link som en form for anbefaling af din hjemmeside, hvorfor det her er vigtigt at understrege vigtigheden af linkbuilding. Jo flere og bedre anbefalinger, din hjemmeside har, desto mere vil dette give et udtryk for gode produkter eller services. Dette vil få Google til at rangere netop din hjemmeside højere på søgeresultater. At komme i gang med linkbuilding kan være en omfattende proces, da der er tale om et kontinuerligt arbejde, men med den rette hjælp og forberedelse kan du sikre, at din hjemmeside optimerer sin SEO hele vejen rundt.

Fokuser på dette, når du skal i gang med linkbuilding

Ved hjælp med linkbuilding gennem professionelle som WeMarket vil der være et stort fokus på forarbejdet, så du er sikker på at have en stærk linkbuilding-strategi til din hjemmeside. I alt arbejde med SEO er det vigtigt at have styr på sin strategi: hvor godt ligger du i din branche? Hvad gør dine konkurrenter? Som en del af forarbejdet er det en rigtig god ide at fokusere på afklaring af din hjemmesides mål samt en grundig analyse af din branche og konkurrenter, så der fra start skabes en klar vision omkring strategien. Linkbuilding handler om samarbejde og konkurrencedygtighed, så med et grundigt forarbejde kan du finde de relevante samarbejdspartnere for netop din hjemmeside. Desuden er det selvfølgelig vigtigt, at man løbende planlægger og udvikler sin linkbuilding-strategi, så man altid er omstillingsparat og samarbejdsdygtig. Linkbuilding er som sagt komplekst, men en proces som er værd at prioritere. Hertil kan professionelle SEO-bureauer som sagt hjælpe. På denne måde kan du være sikker på, at din hjemmeside eller webshop skaffer links gennem relevante medier og publiceringsmuligheder, og du kan sikre dig at opnå de bedste resultater inden for din branche.